پنج شنبه , آذر ۲۳ ۱۳۹۶
Home / آخرین اخبار / چرا یک آهنگ را دوست دارید؟/تاثیر ساختار یک آهنگ بر محبوبیت آن

چرا یک آهنگ را دوست دارید؟/تاثیر ساختار یک آهنگ بر محبوبیت آن

نوروسافاری | به آهنگ مورد علاقه تان فکر کنید. میتوانید بگویید که چرا آن را اینقدر دوست دارید؟ شاید به این دلیل باشد که یک اتفاق به یاد ماندنی را به یاد شما می آورد یا به طریقی باعث میشود احساس شادی یا غمگینی کنید. یک مطالعه جدید که در ژورنال “Frontiers in Human Neuroscience” چاپ شده، توضیحی ساده و قابل اندازه گیری ارائه کرده که میتواند علت علاقه ی شما به یک آهنگ را نسبت به بقیه، تعیین کند. این مطالعه، ساختار هارمونیک آهنگ های پاپ را به میزان محبوبیت آنها ارتباط داده است.

به گزارش نوروسافاری به نقل از سایت Science Newsline، نوربرتو گرزیواکز، استاد علوم اعصاب و فیزیک، که این پژوهش را در دانشگاه جورجتاون واشنگتن در ایالات متحده سرپرستی میکرد، گفت: “محبوب ترین آهنگ ها به سمت استفاده از آکوردهای نسبتاً کمیاب گرایش دارند. به عبارت دیگر، آنها معمولاً از نظر هارمونی، بسیار غافلگیر کننده هستند. این آهنگ ها اغلب شامل قسمت های کُر (chorus)، با غافلگیری هارمونیک نسبتاً پایین هستند که در ابتدای آنها، بخش هایی با آکوردهای کمیاب قرار می گیرند.”

بیشتر بخوانید:  موسیقی شاد گوش کنید، خلاق تر شوید!/ افزایش خلاقیت واگرا با موسیقی

غافلگیری هارمونیک و بخش های قابل پیش بینی

غافلگیری هارمونیک میتواند جایی در نظر گرفته شود که موسیقی از انتظار شنونده متفاوت می شود. دانشمندان پیش بینی کرده اند که این تغییرات در ساختار موسیقی، میتواند یک پاسخ پاداش دهنده لذت بخش در مغز تولید کند. به عبارت دیگر، غافلگیری هارمونیک میتواند احتمال اینکه یک آهنگ گل کند را افزایش دهد.

دکتر گرزیواکز توضیح میدهد که :”در هنگام گوش کردن به موسیقی، ما از قطعاتی لذت میبریم و قطعات دیگر را دوست نداریم. چندین دلیل تعیین میکنند که چقدر یک قطعه موسیقی را دوست داشته باشیم، از جمله جنبه های آهنگسازی، هیجانی و فرهنگی. ما نقش یک عنصر آهنگسازانه را بررسی کردیم، یعنی غافلگیری هارمونیک. غافلگیری مهم است چرا که مقیاسی برای اطلاعات جدید است. رویدادی است که مراکز پاداش مغز به عنوان یک چیز ارزشمند شناسایی میکنند که باعث یک پاسخ هیجانی مثبت میشود. بنابراین یافته های ما، مبنی بر اینکه محبوب ترین آهنگ ها اغلب از آکوردهای غافلگیرکننده استفاده می کنند، ترجیحات موجود در مغز ما را بازنمایی میکند.”

فقط عنصر غافلگیری یک آهنگ نیست که مغز  آنرا به عنوان یک فاکتور لذت بخش تلقی میکند، بلکه بازگشت به حالت طبیعی (ریتم طبیعی) نیز اینچنین است.

دکتر گرزیواکز میگوید: “مغز تنها تا حدی از غافلگیری لذت میبرد، چون اتفاقات غیرقابل پیش بینی نشان دهنده نقص در پیش بینی هستند. از این رو خروج از تنش ناشی از بخش های غافلگیر کننده یک آهنگ و ورود به بخش های کُر با غافلگیری کم، برای مراکز لذت مغز به صورت پیامی مثبت محسوب میشوند. پژوهش ما آشکار میکند که مغز ترجیحی ریشه دار دارد که میتواند تعیین کند که آیا مردم از شنیدن یک قطعه موسیقی لذت می برند یا خیر.”

بیشتر بخوانید:  مغز چگونه ریتم موسیقی را درک می کند؟

طراحی و ارزیابی پژوهش

این مطالعه نت نویسی های هارمونی های ۵۴۵ آهنگ که به لیست ۱۰۰ آهنگ برتر آمریکا بین سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۱ راه یافته اند را آکورد به آکورد بررسی کرده است. دکتر گرزیواکز و همکارانش اینکه چقدر آکوردهای آن آهنگ از آنچه که مورد انتظار بوده دور شده است را اندازه گرفته اند. برای مثال، در موسیقی غربی آکورد دو ماژور معمولاً با آکورد سل ماژور و فا ماژور دنبال میشود و تغییر از این میتواند به عنوان یه فاکتور غافلگیر کننده تلقی شود. این مقیاس های غافلگیری در طول کل آهنگ و بین بخش های مختلف آهنگ مورد مقایسه قرار گرفتند.

دکتر گرزیواکز میگوید: “ما سپس بالاترین جایگاه یک آهنگ را در بیلبورد هفتگی جدول ۱۰۰ آهنگ برتر مورد استفاده قرار دادیم تا محبوبیت آن را تعیین کنیم.”

این بررسی آشکار ساخت که قسمت ترانه (شعر) و نه قسمت کُر یا اتصالات، بیشترین تفاوت در میزان غافلگیری هارمونیک بین محبوب ترین و نامحبوب ترین آهنگ ها را در بیلبورد جدول ۱۰۰ آهنگ برتر، تشکیل دادند. دکتر گرزیواکز و همکارانش پیشنهاد میکنند که غافلگیری بالا در هارمونی یک آهنگ، همچنین همراهی آن با بخش های کُر کمتر غافلگیر کننده، میتواند به لذت بردن از یک قطعه موسیقی ناآشنا کمک کند.

دکتر گرزیواکز درباره هدف بعدی این پژوهش میگوید: “گروه ما این خط بررسی را در مسیرهای زیادی در پیش خواهد گرفت. ما در حال پژوهش هستیم که آیا غافلگیری هارمونیک یک سابقه تاریخی دارد یا نه. آیا آهنگی که در ۱۹۸۰ منتشر شده است، باید نسبت به آهنگ های منتشر شده در آن سال یا آهنگ های منتشر شده در سالهای پیش ۱۹۷۹، ۱۹۷۸، ۱۹۷۷ یا ۱۹۵۰ غافلگیرکننده باشد؟ ما یک نظریه داریم که آکوردهای موسیقی های سالهای پیش در تعیین غافلگیرانه بودن آهنگ های جدید مهم هستند. برای مثال تصور کنید که الان کسی قطعه ای را مانند موتزارت بسازد. آنها مسلماً به عنوان یک نبوغ خلاقانه به حساب نمی آیند، حتی اگر آهنگسازی قطعه عالی باشد.”

بیشتر بخوانید:  موسیقی در پیشگیری از حملات صرع موثر است

اهداف آینده ی این گروه پژوهشی

گروه همچنین امیدوار است که بتواند اثر غافلگیری هارمونیک را اندازه بگیرد. مثلاً اینکه باید چقدر برجسته (بزرگ) باشد تا یک آهنگ را محبوب کند. دکتر گرزیواکز میگوید: “ما موسیقی هایی ساخته ایم که سطوح متفاوتی از غافلگیری و تضاد بین بخش های کم غافلگیر کننده و بسیار غافلگیرکننده دارند. داوطلبان ارزیابی خواهند کرد که چقدر هرکدام از این قطعات را ترجیح میدهند، تا ما بسنجیم که این عوامل چقدر میتوانند بر برتری آنها تأثیر بگذارد.”

وی ادامه میدهد: “من و همکارانم درحال انجام اندازه گیری ها و آزمایشات مشابهی با نقاشی های پرتره هستیم. هدف کلی ما این است که از این دانش برای توسعه یک نظریه کلی درباره ی اینکه مغز چطور زیبایی در هنر را تجربه میکند، استفاده کنیم.”

بیشتر بخوانید:  موسیقی می تواند موجب التیام مغز شود

ترجمه: ژاله علیپور — وبسایت نوروسافاری

لینک گزارش خبری در سایت Science Newsiline: 

A song’s structure can be linked to its popularity

لینک مقاله پژوهشی در ژورنال Frontiers:

A Statistical Analysis of the Relationship between Harmonic Surprise and Preference in Popular Music

Check Also

اکسیژن خالص موجب ترمیم آسیب مغزی می شود/”حتی سالها بعد از ضربه مغزی”

نوروسافاری | پژوهشگران دریافته اند که درمان بیماران با نشگانگان پس از آسیب مغزی با …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *