شنبه , آذر ۴ ۱۳۹۶
Home / آخرین اخبار / گیمرها در “تحلیل موقعیت جدید و یادگیری اطلاعات غیرقطعی” سریعترند

گیمرها در “تحلیل موقعیت جدید و یادگیری اطلاعات غیرقطعی” سریعترند

نوروسافاری | عصب –رواشناسان دانشگاه Ruhr-University Bochum  آزمایشی را طراحی کردند که در آن گیمرها (بازیکنان بازی های ویدئویی) در یک رقابت مرتبط با یادگیری، با غیر گیمر ها به رقابت بپردازند. در طول این رقابت، گیمر ها به طور چشمگیری، عملکرد بهتری داشته و مغز آنها فعالیت بیشتری را در نواحی مرتبط با یادگیری نشان می داد. دکتر بوریس سوچان، سابرینا اسچنک و رابرت لچ، یافته های تحقیق خود را در ژورنال Behavioural Brain Research به چاپ رساندند.

به گزارش نوروسافاری به نقل از بخش خبری سایت دانشگاه Ruhr-University Bochum، تیم تحقیقاتی ۱۷ نفر داوطلب را مورد مطالعه قرار داد. این افراد طبق ارزیابی انجام شده (طبق گفته های خود آنها) بیش از ۱۵ ساعت در هفته را به انجام بازی های ویدئویی اکشن با کامپیوتر یا کنسول شخصی خود می پرداختند. گروه کنترل هم ۱۷ نفر بودند که بازی های ویدئویی را به طور روتین و روزمره انجام نمی دادند.

آزمایش پیش بینی وضع هوا

هر دو گروه در یک رقابت به نام “پیش بینی وضع هوا” شرکت داده شدند. فعالیتی که برای سنجش توانایی یادگیری “احتمالات” در شرکت کنندگان طراحی شده بود. محققان به طور همزمان از طریق تصویر برداری مبتنی بر MRI مشغول ثبت فعالیت های مغزی شرکت کنندگان بودند. در این آزمایش، به شرکت کنندگان ترکیبی از ۳ کارت با علائم خاصی نشان داده میشد، آنها می بایست تخمین میزدند که آیا ترکیب نشان های موجود روی ۳ کارت، به معنی آفتابی بودن هواست یا بارانی بودن آن. سپس بر اساس پاسخشان، بازخوردی را دریافت میکردند که آیا حدسشان صحیح بوده یا خیر. شرکت کنندگان بر اساس بازخوردهای دریافتی به تدریج یاد میگرفتند که ترکیب های مختلف نشانه ها چه معنایی دارند. از کارت ها در واقع ترکیب های احتمالاتی ساخته میشد که هدف آنها نمایش احتمال زیاد یا کم برای بارش باران یا هوای آفتابی بود. پس از پایان این مرحله، از داوطلبان خواسته شد تا پرسشنامه ای را پر کنند تا دانش به دست آمده ی آنها در مورد ترکیب نشانه های موجود روی کارت ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

گیمر ها در شرایط عدم قطعیت، بهتر عمل کردند

گیمر ها به طور قابل توجهی در فهم ترکیب نشانه ها و پیش بینی وضع هوا از روی آنها بهتر از گروه کنترل عمل کردند. آنها در تشخیص و یادگیری ترکیب هایی که از عدم قطعیت های بالایی نیز برخوردار بودند، بهتر از گروه دیگر عمل کردند، مانند شرایطی که کارت ها ترکیبی را با احتمال ۶۰% باران و ۴۰% آفتابی نمایش میدادند.

بررسی نتایج پرسشنامه ها مشخص کرد که گیمرها دانش بیشتری را در مورد معنای ترکیبات مختلف این نشانه ها فرا گرفته بودند. سابرینا اسچنک نویسنده ی اول این مطالعه اینگونه می گوید: “یافته های ما نشان میدهد که گیمرها در تحلیل سریع یک موقعیت، تولید دانش جدید و دسته بندی اطلاعات جدید بهتر عمل میکنند، بخصوص در شرایطی که عدم قطعیت زیادی وجود دارد.”

این نوع از یادگیری با افزایش فعالیت در ناحیه ی هیپوکامپ مغز همراه است، ناحیه ای از مغز که نقشی کلیدی در یادگیری و حافظه دارد. سابرینا اسچنک می گوید: “ما معتقدیم انجام بازی های ویدئویی باعث بهبود توانایی بخش هایی از مغز مانند هیپوکامپ می شود. این موضوع نه تنها برای جوانان مهم است بلکه در مورد افراد مسن هم اهمیت زیادی دارد؛ زیرا تغییرات منفی و افت عملکردی این ناحیه از مغز میتواند موجب کاهش عملکرد حافظه شود. شاید در آینده بتوانیم از بازی های ویدئویی به عنوان یک کمک درمانی استفاده کنیم.”

ترجمه: سید محمدرضا گواهی-وبسایت نوروسافاری

لینک گزارس خبری در سایت دانشگاه Ruhr :

Gamers have an advantage in learning

لینک مقاله پژوهشی در ژورنال Behavioural Brain Research :

Games people play: How video games improve probabilistic learning

Check Also

پیوند سر در انسان و چالشهای پیش رو

نوروسافاری | در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۱۷  گزارشی در رسانه های بین المللی منتشر شد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *